Toronto universiteto profesorius Regas Whitakeris žurnale
"New Scientist" rašo, jog iš žmonių privatumo atėmimas yra ne
geriausias būdas kovoti su terorizmu.
Ar tarnyboms, kasdien besirūpinančioms sveikatos apsauga ir
socialine gerove, galima leisti raustis
jūsų elektroniniame pašte ir tikrinti,
kokias Interneto svetaines jūs aplankote? Birželio mėnesį britų vyriausybė
pareiškė, kad galima tai daryti. Ji
pareiškė, kad ketinanti išplėsti sąrašą tų
tarnybų, kurios turės teisę kreiptis į
paslaugų tiekėjus ir telekomo kompanijas, dėl duomenų apie privačių
asmenų ryšius. Tiesa, jau po savaitės
Vidaus reikalų sekretorius gavo atsiimti šį
pasiūlymą, pavadindamas jį "klaida".
Privačių ir piliečių teisių
gynėjai tuo įvykiu buvo sužavėti.
Pasižiūrėjus į tai iš globaliosios perspektyvos
pusės, ministro atsitraukimas teatrodo kaip mažytė pertraukėlė. Visame
pasaulyje vyriausybės užsiėmė iki tol
nematyto masto stebėjimo sistemų
kūrimu, kuris gali iš esmės pakeisti
balansą tarp individo teisės į
privatumą ir valstybės įsipareigojimo kovoti
su nusikalstamumu ir terorizmu. Gegužės mėnesį Europos Parlamentas
nubalsavo, jog telekomai ir Interneto paslaugų tiekėjai privalo saugoti
asmenų ryšių duomenis, kurių gali
prireikti teisėsaugos institucijoms. Be to,
rengiantis birželio mėnesį vykusiam
pramoninių šalių viršūnių susitikimui,
ministrai pritarė principiniam
sąrašui, nustatančiam, kurie duomenys
turi būti prieinami visuomenę saugančioms institucijoms".
Privatumo gynėjai yra sunerimę, kad labai svarbūs sprendimai
dabar yra priimami už užvertų durų, o
labai nedidelė dalis už dalinai užvertų
durų. Bet vienas klausimas vis dar neiškeltas: kokia yra iš viso to
milžiniško asmeninių duomenų kiekio
kaupimo nauda? Žinant dabar
vyraujančią prielaidą, jog žinojimas susiveda į
informacijos kaupimą, o jos kiekybė anksčiau ar vėliau virsta kokybe,
toks klausimas gali nuskambėti eretiškai. Ši tradicinė išmintis yra kažkiek
įtartina, bet taip yra dėl kelių priežasčių.
Žvalgybos duomenų kaupimas vis labiau automatizuojamas, nes
patobulėjo palydovai - šnipai, pasiklausymo įranga ir kiti techniniai
duomenų rinkimo būdai, be to paspartėjo
ir duomenų apdorojimas. Neapdoroti duomenys iki juos išanalizuojant ir
interpretuojant yra visai beverčiai, o
tą daryti net pačios efektyviausios
kosminės akys ir ausys nemoka. Programos, ieškančios tam tikrų žodžių ir
frazių, yra geros tik tiek, kiek
žmogaus analitiniam protui pavyksta
teisingai pasirinkti, kuriuos žodžius ar
frazes tos programos turi surasti.
Sprendžiant iš vis naujos informacijos apie rugsėjo 11 d.
įvykius, Slaptųjų tarnybų daromos klaidos,
galima tvirtinti, dėl žmogiškojo tų
tarnybų nepakankamai išvystyto darbo aspekto ir reikiamo dėmesio
stokos. Birželio mėnesį neįvardintas
šaltinis Amerikos slaptosioms tarnyboms pranešė, jog rugsėjo 10 d. JAV
nacionalinė saugumo agentūra susekė du iš
Afganistano siųstus pranešimus, kuriuose buvo minimas kitą dieną
turėjęs įvykti didelis įvykis, bet iki rugsėjo
12 d. tų pranešimų niekas nesugebėjo
išversti iš arabų kalbos. Gal ši klaida
įvyko ir ne dėl per didelio
informacijos srauto bet jis tikrai nepadėjo jos
išvengti. Aukštosiomis technologijomis renkamų duomenų žavesys dažnai
neleidžia matyti problemų, kurias
sukelia pats jų rinkimas.
Manote, kad vyriausybės imsis plėsti duomenų apdorojimo
tarnybas ir bandys nuspręsti, kokių
duomenų pirmiausia reikia ieškoti? Vargu,
jos tik paprasčiausiai sukurs įstatymų,
kuriais dar labiau bus praplečiamas renkamų duomenų tipas ir jų kiekis.
Net ir JAV Patriotinis aktas, priimtas iškart po rugsėjo 11-osios,
nesuteikė Amerikos vyriausybei galios
priversti atskirus asmenis atskleisti, kokiu kodu jie šifruoja savo ryšio seansus,
jeigu kurie nors iš tų seansų
vyriausybei pasirodytų įtartini. Tuo tarpu britai
jau priėmė įstatymą, suteikiantį
policijai šią galią. Ir be planuojamo to
įstatymo papildymo, jis jau teisėtvarkos
pareigūnams suteikia teisę prieiti prie
informacijos, saugomos elektroniniuose laiškuose, Tinklo ir Usenet
serveriuose ir internetinių pašnekesių
linijose. Tiesa, kol kas britų policija
prieš atidarydama elektroninius laiškus ar kitus dokumentus privalo gauti
teismo orderį, bet gali kiek nori
analizuoti įrašus apie tai, su kuo jūs
bendravote, kokius ir kada aplankėte
tinklapius. Praeityje prieš leisdami naudotis
bet kokia asmenine informacija telekomo operatoriai ar Interneto paslaugų
tiekėjai reikalaudavo teismo orderio. Dabar vietoj orderio kiekvienam
atskiram atvejui dažnai pasitenkinama vienu bendru leidimu.
Po bokštų dvynių puolimo
mažai tikima, jog viešąją nuomonę ar
ekspertus dar veiks tradiciniai raginimai asmens teises iškelti aukščiau
visuomenės saugumo. Tačiau rugsėjo 11-oji
yra daugiau pretekstas, o ne vyriausybių siekimas kontroliuoti duomenis.
Minėtasis Didžiosios Britanijos
įstatymas buvo priimtas gerokai iki Al
Qaida atakų. FTB irgi jau seniai naudojasi programine įranga, leidžiančia
skenuoti elektroninius laiškus, o JAV iždas sekė pinigų plovimo pėdsakais
- kontroliavo finansinių sandorių
metu paliekamus elektroninius įrašus.
Reikėjo tik plačiau bendradarbiauti
tarptautiniu mastu keičiantis informacija, tiriant teroristų veiklą ir juos
persekiojant. Po rugsėjo mėnesio teroro
aktų toks bendradarbiavimas pagyvėjo ir padėjo užkirsti kelią Al Qaidos
finansų srautams. Vėliau vykę
teroristinės veiklos tyrimai parodė, kiek
daug gali tokiam įtariamųjų tyrimo
judėjimui pasitarnauti privataus sektoriaus duomenys, pavyzdžiui,
informacija apie jų kredito korteles arba
skrydžius lėktuvais.
Visi slaptųjų tarnybų
"laimėjimai" buvo pasiekti po įvykio, ir
JAV Kongreso pradėto tyrimo dėka mes pradedame įsivaizduoti, kas buvo
padaryta blogai prieš teroristinę
ataką. Ekspertų nuomonės sutampa kad
silpnoji grandis, - tai informacijos analizė, leidžianti iš milžiniško
įvairiausių duomenų srauto gauti
vientisą vaizdą. Kvalifikuota analizė,
orientuota į šalių, kuriose atsiranda
daugiausiai teroristų, istoriją, kultūrą ir
politiką, galėtų pagelbėti daugiau
nei stengimasis sukaupti labai daug neapdorotų duomenų. O jei platesnį
duomenų rinkimą lydės ir
papildomas skverbimasis į žmogaus privačią
sritį, tai išties bus labai prastas sandėris.