Lenktynėse dėl kvantinio kompiuterio sukūrimo yra rungiamasi
dėl labai didelio prizo: siekiama sukurti skaičiavimo mašiną, kuri
sugebėtų modeliuoti pačius sudėtingiausius
ir paslaptingiausius visatoje vykstančius procesus greitai ir be ypatingų
pastangų, prie kurios šiandieniniai
kompiuteriai šalia jos atrodytų kaip seni
kuinai.
Kai kurie lenktynių dalyvių
pasiekimai jau sugebėjo patraukti
plačiosios visuomenės dėmesį. Gal būt jų
visų laukia tokios sudėtingos kliūtys
ir toks tolimas kelias, kad niekas taip ir nesugebės pasiekti finišo?
Jeigu taip atsitiktų, tai
nebūtų pirmas kartas. Prieš
keturiasdešimt metų mokslininkai tvirtino galį
panaudoti termobranduolinę reakciją ir
tokiu būdu gaminti pigią ir
ekologiškai švarią elektros energiją. Šiandien
iki tokių elektrinių statybos pradžios
yra toliau nei kada nors iki tol.
Technologijai peržengus ištirtas mokslo ribas visada tenka
stipriai rizikuoti. Niekas nepasakys, kokie neįsivaizduojamai sudėtingi dalykai
atsiras jūsų kelyje, kokie nauji
fizikos dėsniai užtvers jums kelią į
sėkmę. Kvantinius kompiuterius
kuriantiems fizikams įveikus dar kelias
keblias kliūtis jų svajonės gali labai
greitai virsti jiems košmaru.
Kodėl, nepaisant visų tų
sunkumų, taip stengiamasi sukurti
kvantinį kompiuterį? Atsakymas slypi
pačioje tokio kompiuterio naudojamos informacijos prigimtyje. Kalbant
apie įprastinę informaciją, turima
galvoje dvinario kodo vienetai ir nuliai, bet visa tai pasikeičia, kai imamos
naudoti kvantinės dalelės. Tada
informacija pasidaro keista, nežemiška
substancija, nes kvantiniai bitai arba kubitai vienu metu gali būti ir vienetais, ir
nuliais. Juos pradedant apdoroti kvantiniame kompiuteryje, gali atsitikti
nepaprasti dalykai.
Pažiūrėkime, pavyzdžiui, į
elektrono sukinį. Jį galima
įsivaizduoti kaip besisukantį krepšinio
kamuolį, kurio ašis būna nukreipta aukštyn
arba žemyn. Tarkime, kad sukinys "aukštyn" atitinka "0", o sukinys
"žemyn" atitinka "1". Tačiau
elektronas gali atsidurti ir tokioje būsenoje,
kuri apibūdinama būsenų su
sukiniais "aukštyn" ir "žemyn", arba "0" ir
"1", superpozicija. Jeigu tokį elektroną
- vaiduoklį panaudosime
skaičiuojant, galėsime atsakymą gauti ir "0", ir
"1". Tai reiškia, kad už tą pačią kainą
galėsime atlikti du skaičiavimus.
Jeigu vienas kubitas yra dviejų būsenų superpozicija, tai pora
kubitų gali būti jau keturių būsenų
superpozicija. Tos būsenos gali būti
pažymėtos 00, 01, 10 ir 11 (reiškia, kad
abu sukiniai nukreipti žemyn, pirmas
žemyn, o antras aukštyn, ir taip
toliau.) Taigi, turint du kubitus, sistema gali tuo pačiu metu būti vienoje,
keliose ar visose keturiose būsenose. Tai
leidžia vienu metu atlikti keturis
skaičiavimus.
Toliau viskas darosi išties
įdomu. Pagal tą pačią logiką, trys kubitai
reikš aštuonių būsenų superpoziciją,
keturi - 16, penki - 32, ir taip toliau. Toks eksponentiškas augimas reiškia,
kad vos su keliais šimtais kubitų
įmanoma vienu metu atvaizduoti daugiau skaičių, negu yra atomų visoje Visatoje.
Šalia pasiekusių tokią
skaičiavimo galią kvantinių kompiuterių
šiandieniniai superkompiuteriai atrodys lyg menki kišeniniai
kalkuliatoriai. Kvantiniai kompiuteriai įveiks
pačius sudėtingiausius šifrus, išspręs iki
šiol neišsprendžiamus uždavinius, o jų
apdorojami modeliai bus tokie autentiški, kad juos bus neįmanoma
atskirti nuo realybės.
Vienos universiteto fizikas Antonas Zeilingeris įsitikinęs, jog tai
yra tik pradžia: "pasižiūrėkime, kam
pradžioje buvo naudojami įprastiniai kompiuteriai ir kokiose srityse jie
yra naudojami šiandien. Niekas tuomet to negalėjo net įsivaizduoti". Būtent
dėl to, kas pirmas sukurs kvantinį kompiuterį lenktyniauja viso pasaulio
fizikai, kuriuos ragina skubėti nervingos vyriausybės, kompiuterių galios
ištroškę kariškiai ir apie pelnus
svajojančios kompanijos.
Tačiau kvantinio kompiuterio sukūrimas yra ryžtą smukdanti
užduotis. Informacijai saugoti naudojamos kvantinės būsenos yra labai
trapios: pakanka tik žvilgtelėti į
superpoziciją - ir ji iškart virsta viena paprasta
būsena. Tai reiškia, kad pats
skaičiavimo rezultato perskaitymas yra
labai keblus dalykas, o kvantinio kompiuterio programos turės būti kiek
įmanoma paprastesnės.
Sąveika su aplinka taip pat suardo kvantines būsenas - ši
problema yra vadinama dekoherentiškumu. Todėl kubitai privalo likti izoliuoti
vienas nuo kito. Kita vertus, jie turi kažkaip sąveikauti vienas su kitu,
nes kompiuteris logikos operacijas galės atlikti tiktai derindamas kubitus
tarpusavyje.
Yra du operacijos būdai, iš kurių galima išvesti visas kitas
operacijas. Pirmuoju operacijos būdu pavienis kubitas apverčiamas: jeigu jo
superpozicija sudaryta iš labai mažos dalies "0" ir didžiosios dalies "1", jo
didžiausią dalį sudarys "0" ir truputį
"1". Tai, pavyzdžiui, galima padaryti
praleidžiant elektronus per magnetinį lauką, apverčiantį jų sukinius.
Antroji operacija yra atliekama valdomos NOT arba CNOT
(controlable NOT) užtūros, kurios vieną kubitą verčia
į kitą priklausomai nuo to, kokia yra
kito kubito būsena. Tam, kad tai
įvyktų, kubitas turi kažkaip jausti kito
kubito buvimą ir sugebėti jį paveikti.
Kvantinis kompiuteris turi sugebėti
šitokiu būdu manipuliuoti daugybe
kubitų, kurių kiekvienas turi būti
apsaugotas nuo dekoherentiškumo ir sugebėti
sąveikauti su visais kitais kubitais. Tai nėra paprasta.
Dar dešimtojo dešimtmečio
viduryje mokslininkai atrado kaip tai galima padaryti. Pasitelkus pradžioje
medicinai kurtą technologiją,
vadinama branduolio magnetiniu rezonansu (BMR), informaciją galima saugoti
giliai molekulėse (jų atomų
branduolių sukiniuose). Branduolio sukinių
privalumas yra tas, kad jie yra beveik visiškai atkirsti nuo aplinkos - jie
beveik nesąveikauja su savo aplinka. Kadangi besisukantys branduoliai
veikia kaip mažyčiai magnetukai, jų
būsenas galima valdyti naudojant magnetinius laukus arba radijo bangų
elektromagnetinius laukus. Stipriame magnetiniame lauke jų sukiniai ima
vinguriuoti šiek tiek skirtingais dažniais
priklausomai nuo cheminės branduolio aplinkos. Radijo bangomis, kurios
yra suderintos atitinkamai rezonansiniam dažniui, užkabinus molekulę
galima atskirai paveikti kiekvieną joje
esantį branduolį.
Skaičiavimai naudojant chloroformą
Molekulės, galinčios veikti
kaip dviejų kubitų kompiuteris,
pavyzdys yra chloroformas (CHCl3). Ji turi
vieną vandenilio ir vieną anglies
branduolį. Kvantinio skaičiavimo metu
prijungiamas magnetinis laukas, o po to į molekulę paleidžiama eilė radijo
impulsų, kuriuose yra užkoduota 1 ir
2 kubitų operacijų seka. Vieno
kubito apvertimas yra gana paprastas - pakanka apspinduliuoti molekulę jo
rezonanso dažniu. 2 kubitų operacija
yra sudėtingesnė. Du branduoliniai magnetai tiesiogiai nesąveikauja, o
juos tarpusavyje jungia supantys elektronai, veikiantys iš dalies panašiai į
savotišką spyruoklę. Šios sąveikos
stipris priklauso nuo abiejų
branduolių magnetinių būsenų, todėl ją
galima panaudoti kuriant CNOT užtūrą.
Jei, pavyzdžiui, vandenilio sukinys bus nukreiptas aukštyn, tam tikro dažnio
radijo impulsas taip timptelės jungiančiąją spyruoklę, kad apsivers ir
anglies sukinys. Jeigu vandenilio sukinys būna nukreiptas žemyn, jungiančioji
spyruoklė esti jautri kitiems dažniams,
todėl tas pats radijo impulsas anglies sukiniui visai nedaro įtakos.
Molekulėms esant didesnėms, jose yra daugiau įvairių cheminės
aplinkos apsuptų branduolių, todėl
kubitų būna daugiau. Iš tiesų, kelios
grupės yra sukūrusios veikiančius BMR
kompiuterius, galinčius naudoti iki septynių kubitų. Sklinda gandai, kad
egzistuoja net ir 10 kubitų skaičiavimo
mašina. Bet čia vadinamajai skystajai BMR mašinai ima trūkti garo.
"Viskas baigiasi, kai yra pasiekiama 15 kubitų", - sako Leo Kouwenhovenas,
fizikas iš Delfto technologijos universiteto Olandijoje.
Taip yra dėl to, kad nuskaitant skaičiavimo rezultato duomenis
būtina išmatuoti magnetinį lauką,
sukuriamą perorientuoto branduolio sukinio, bet signalas yra toks silpnas,
kad tenka naudotis milžinišku
molekulių skaičiumi. Be to, dar blogiau, kad
pradžioje chloroformo molekulės
būna atsitiktinėse sukinio būsenose ir
visa tai maišo išskirti išvesties signalą.
Didėjant kubitų skaičiui signalas
sparčiai silpsta, o tai reiškia, kad
reikia naudoti dar daugiau molekulių. Iki šiol pagamintų BMR kompiuterių
tirpiklyje jau yra apie 1023
plaukiojančių molekulių. Iki signalui galutinai
išnykstant mokslininkai nesitiki sugebėsią susidoroti su daugiau nei
tuzinu kubitų.
Išties, naudingame kvantiniame kompiuteryje turėtų būti apie 100
kubitų. Kai jų tebūna 10 ar 12,
skystasis BMR kompiuteris tegali atlikinėti mokyklinius aritmetikos
darbus. BMR, lenktyniaujant dėl kvantinio kompiuterio, nėra rimtas varžovas.
Aišku, reikia kažkokios technologijos, kuri leistų nuskaityti
atskiros kvantinės sistemos būseną. Daug
žadantys, atrodo, esą jonai, nes
šviesa leidžia nuskaityti netgi vieno
vienintelio jonizuoto atomo sukinio
būseną. Negana to, mokslininkai jau
išmoko magnetinėse gaudyklėse sulaikyti
po joną. Kadangi jono branduolyje galima įrašyti kubitą, jie netruko
suvokti, kad sudėję į gaudyklę du ar
daugiau jonus jie galės sukurti paprastą
kvantinės logikos užtūrą.
Iki labai žemos temperatūros
atšaldyti jonai elektromagnetiniu lauku laikomi tvirtai dviejose dimensijoje,
o trečiojoje - tik silpnai (žr. pav.).
Jonai vienas kitą atstumia ir
išsirikiuoja tiesėje vienodais atstumais,
panašiai kaip karoliukai ant stangrios spyruoklės.
Vienu atveju yra vartojami berilio jonai, iš kurių kiekvienas
sudaro dviejų kubitų loginę užtūrą.
Vienas kubitas yra įrašomas elektrono,
besisukančio apie joną energijos
lygmenyje, o antrasis svyruojančio jono
būsenoje gaudyklės viduje. Abi šias
būsenas gali paveikti kvantinės superpozicijos: elektronas gali būti ir
žemos, ir aukštos energijos lygmenyse, o
jonas gali arba svyruoti, arba ne.
Tų dviejų kubitų sąveikai
sukelti ir CNOT operacijai vykdyti galima naudoti lazerį. Lazerio fotonas
turės reikiamą energiją ir bus rezonanse
su jonu keisdamas jo svyravimus tiktai tada, kai elektronas turės tam tikrą,
konkrečią energiją.
Jonų esant daugiau nei vienam, jų svyravimas persiduoda išilgai
spyruoklės kaip perduodama informacija kompiuterio duomenų
magistralėje. Davidas Winelandas, JAV Nacionalinio standartų ir technologijos
instituto iš Boulderio miesto fizikas, jau pademonstravo, kad iš keturių
jonų sudarytą grandinėlę taip valdyti
yra įmanoma, ir su tais keturiais jonais atliko 2 kubitų logines operacijas.
Bet Winelandui ir jo kolegoms iš viso pasaulio netrukus teks susidurti su
sunkiai įveikiamu dekoherentiškumo barjeru.
Kai kurios kvantinės būsenos
yra gerokai trapesnės negu kitos. BMR branduolių sukiniai, lyginant juos
su jonų vibracinėmis būsenomis, yra
tikros tvirtovės. Kadangi jonai turi elektros krūvį, bet koks pašalinis
elektrinis laukas gali sukelti nepageidaujamus jų svyravimus ir dėl to
kvantinė informacija pavirs kvantine
tarškalyne.
Kadaise buvo manyta, jog dekoherentiškumo problema yra tokia
neįveikiama, kad kvantiniai kompiuteriai niekada neveiks. Tačiau 1995
m. Peteris Shoras iš AT&T Bello laboratorijų ir Andrew Steane iš Oksfordo
universiteto sukūrė jos pažabojimo
planą. Jeigu pavyks kvantinę
informaciją perduoti iš vienos dalelės kitai
iki dekoherentiškumui ją ištrinant,
informacija išliks nepakitusi be galo ilgai.
Bet tokio plano sėkmei labai svarbu yra tai, kad kubitai liktų
koherentiški bent iki juos perduodant toliau. Winelandas mano, kad
branduolių sukinių būsenoms tatai
padaryti pavyks, bet kaip bus su vibracinėmis būsenomis, yra neaišku.
Yra ir dar viena problema. Reikia užtikrinti ryšį tarp atskirų
loginių užtūrų. Neužtikrinus ryšio visas šis
jonų gaudyklės kompiuteris bus ne galingesnis už supermarketo kasos
aparatą. Todėl Winelandas ir jo
grupė ėmė ieškoti būdų, sukurti tokią
jungtį. Apie grandinėlės papildymą
jonais neverta nė kalbėti, kadangi
vibracinių modų skaičius greitai padidėtų ir
taptų nevaldomas. Vietoj to jis tikisi fiziškai pernešti jonus iš vienos
gaudyklės į kitą. Kol kas to padaryti dar
nepavyko. Winelandas sako, kad tokios nors ir trumpos kelionės metu
jonai perkaista, o tai sunaikina jų
nešamą informaciją. "Mes nežinome,
kokia yra to kaitimo priežastis. Niekas iki šiol tokių eksperimentų nėra
atlikęs", - sako jis.
Jonams alternatyva galėtų
būti neutralūs atomai, kurioms
nedarytų įtakos pašaliniai elektriniai laukai.
Kubitai būtų įrašomi apie savo
branduolius esant besisukančių
elektronų energijos būsenai. Apšvietus
tinkamo bangos ilgio fotonu, elektroną
būtų galima kilstelėti į aukštesnį
energijos lygį, o elektronui grįžtant atgal į
pagrindinę būseną, būtų
išspinduliuojamas fotonas. Taigi sužadintoje
būsenoje esantis atomas galėtų,
pavyzdžiui, vaizduoti "1", o
pagrindinėje būsenoje esantis atomas
vaizduotų "0". Atomai pasikeistų tarpusavyje
informacija per fotonus, uždarytus į veidrodžių apribotą rezonatorių.
Ši schema turi trūkumą, nes fotonų
siuntimui ir priėmimui naudojamos atominės būsenos turi būti labai
nestabilios, kitaip jos niekada nepaleis
savųjų fotonų - vėlgi, tai daro jas labai
neatsparias dekoherentiškumo reiškiniui. Negana to, patys
rezonatoriai niekuomet nebus visiškai tobuli:
dalis šviesos, taip pat ir dalis informacijos visada prasiverš iš
rezonatoriaus. Taigi, neutralūs atomai vargu ar
bus tinkamiausias sprendimas kvantiniam kompiuteriui.
Svajonės apie silicį
Daug mokslininkų mano, kad visi šie būdai, kai naudojami pavieniai
jonai ar atomai, yra pernelyg gremėzdiški ir jų niekada nepavyks pasitelkti
kuriant didelį kvantinį kompiuterį,
operuojantį šimtais kubitų. Jie sako,
kad tam yra reikalingas vienoks ar kitoks tvirtas daiktas, kažkas panašaus į
kompiuterinius lustus iš silicio kristalo. Davidas DiVincenco,
IBM mokslinio centro Yorktown Heights fizikas, 1998
m. pasiūlė vieną pirmųjų tokio tipo
kvantinių kompiuterių, todėl galėtų
būti pelnytai vadinamas kietakūnių
kvantinių kompiuterių evangelistu. "Mes
žinome, ką reikia padaryti. Tereikia
tik pradėti veikti", - tvirtina jis.
DiVincenco idėja, kurią jis
pasiūlė kartu su Danielu Lossu iš
Šveicarijos Basle universiteto, remiasi tuo,
kad kubitų užrašymui yra naudojami
atskirų elektronų sukiniai, o patys
elektronai yra prie silicio lusto paviršiaus
saugomi dariniuose, kurie yra vadinami kvantiniais taškais. Po kiekvienu
kvantiniu tašku įtaisyti elektrodai
privers sukinius apsiversti arba sukels
dviejų greta esančių elektronų
banginių funkcijų persiklojimą. Šitaip
elektronai sąveikaus tarpusavyje ir bus
galima vykdyti 2 kubitų operacijas. Operacijos rezultatą bus galima
išmatuoti pasitelkus magnetinį įtaisą,
atskiriantį aukštyn ir žemyn nukreiptus
sukinius. Jeigu idėja pasirodys esanti teisinga, silicio gabalėlyje bus galima
sukurti daug milijonų tokių taškų.
Kouwenhovenui pavyko šitaip pagaminti vieną kubitą, o per
artimiausius ketverius metus jis tikisi pasigaminti ir 3-4 kubitų procesorių.
Tačiau jis pripažįsta, kad tai padaryti
bus nelengva. Dekoherentiškumas vėl yra svarbiausioji kliūtis: kaip ir jonai,
elektronai yra labai jautrūs visiems
pašaliniams elektriniams laukams.
Nėra neįmanoma, kad
kvantinės būsenos, sudarytos iš daug dalelių,
galėtų būti labiau stabilios. Keletas
grupių žaidžia su superlaidumu,
kvantiniu reiškiniu, elektros srovę
pernešant be jokios varžos. 1999 m.
Olandijoje grupė Delfto technologijos
universiteto mokslininkų sukūrė
superlaidų grandyną, kuriame srovė tekėdavo
ir pagal, ir prieš laikrodžio rodyklę,
sudarydama tam tikrą dviejų
kvantinių būsenų superpoziciją. Tokius
grandynus nebūtų sudėtinga perkelti į
lustus, kuriuos, fizikų nuomone, bus galima surinkti į vieną didelį kompiuterį.
Deja, dar per anksti kalbėti netgi apie 2 kubitų operacijas, kurių prireiks
paprasčiausiems skaičiavimams, o ir
į fundamentalų klausimą, ar
tokia kvantinė sistema bus stabilesnė už
vieną kvantinę dalelę, mokslininkai
dar negali atsakyti.
Pati tobuliausia iš visų
žinomų kietakūnių koncepcijų yra BMR
lustas, pasiūlytas Bruce Kane iš Marylando universiteto. Jis siūlo į silicį
įterpti fosforo atomų matricą ir virš
kiekvieno atomo įtaisyti po elektrodą.
Tuomet kubitus būtų galima įrašyti į
kiekvieno atomo branduolinius sukinius, o pakeitus ties kokiu nors atomu
elektros įtampą pasikeistų radijo
bangų dažnis, į kurias to atomo
branduolys reaguoja. Kadangi kiekvieno atomo įtampą tai būtų galima keisti
nepriklausomai nuo kitų, galima bus individualiai adresuoti kiekvieną
branduolį. Fosforo atomai būtų
pakankamai arti vienas kito, todėl jų
išoriniuose sluoksniuose esančių elektronų
sąveiką irgi būtų galima valdyti
naudojant šiuos elektrodus, dviejų
kubitų operacija atlikti kubitą perduodant
iš branduolio išoriniams elektronams, o po to leidžiant pastariesiems
sąveikauti su kaimyniniais atomais.
Australijos Naujojo Pietų Velso universiteto Kvantinių
kompiuterių centre Robertas Clarkas
vadovauja grupei pasiryžusiai pagaminti Kane kompiuterį. Jie turi išmokti padėti
fosforo atomus į konkrečias jiems
skirtas vietas, neleisti jiems difunduoti ir po to tiksliai virš kiekvieno atomo
sukurti po elektrodą. Kovo mėnesį
australų grupė pranešė pagaminusi
paprastą lustą - tai yra jau dėmesio
vertas pasiekimas. Deja, kol kas grupė nesugeba perskaityti luste esančios
kvantinės informacijos, todėl negali
pasakyti, ar lustas veikia taip kaip
tikėtasi, ar ne. Kita grupė (iš Kembridžo
universiteto, Anglijoje) nutarė vietoj fosforo naudoti natrio atomus, nes
juos galima įstumti į reikiamą silicio
vietą elektriniu lauku. Bet ir ši idėja
nepadėjo sukurti kvantinio kompiuterio.
Taigi, nei elektronai, nei jonai ar atomai artimiausiu metu neturėtų
atvesti prie kvantinio kompiuterio sukūrimo. Bet yra dar viena kvantinė
dalelė, su kuria fizikai ypač mėgsta
žaisti - fotonas. Fotonai yra stebėtinai
patvarūs: normaliomis sąlygomis jie
sunkiai sąveikauja su kitomis
dalelėmis, o ypač nenoriai sąveikauja vienas
su kitu. Ar turint šią natūralią
apsaugą nuo dekoherentiškumo fotonai
nebus tos kvantinės dalelės, kurios
idealiai tinka kvantiniam kompiuteriui? Tiesą sakant, ne. Fotonų
nesugebėjimas sąveikauti vienas su kitu reiškia,
kad normaliomis sąlygomis dviejų
kubitų operacijos yra beveik
neįmanomos. Kartojasi sena problema: reikia
kubitų, kurie laikosi nuošaliai, bet
sugeba tarpusavyje sąveikauti.
Kai kas siūlo būdus, kaip
priversti fotonus daugiau bendrauti, pavyzdžiui, pasitelkiant kristalus,
stiprinančius sąveiką tarp fotonų. Bet iki
šiol apie pažangą šioje srityje girdėti
labai nedaug. "Tai yra labai sudėtingas
inžinerinis uždavinys. Nors nėra
nieko, kas principingai draustų mums visa
tai pasiekti, iki šiol tokios technologijos niekam nepavyko sukurti", -
sako Manny Knillas iš Los Alamos nacionalinės laboratorijos Niu
Meksiko valstijoje (JAV).
Lenktynių dėl kvantinio kompiuterio sukūrimo trasoje rasime daug
jau diskvalifikuotų pretendentų.
Nepaisant to, pagrindas optimizmui išlieka. "Fizikai mano, kad kvantinį
kompiuterį pagaminti galima padaryti leidžiant fizikos dėsniams. Nėra
jokios teoremos, tvirtinančios, kad tai
nėra įmanoma", - sako iš Oksfordo
universiteto fizikas Arturas Ekertas.
Taigi visas problemas, tarp jų ir dekoherentiškumą, vieną dieną
pavyks įveikti. Taip sako tie fizikos
dėsniai, kurie galioja šiandien. Bet Ekertas tvirtina, kad pačios kvantinio
kompiuterio sukūrimo pastangos atskleidžia kai kuriuos anksčiau
nežinotus dėsningumus, kurie kiša pagalį
į mokslininkų ratus. Fizikai laimi
bet kuriuo atveju. Jeigu kam nors pavyks sukurti kvantinį kompiuterį, tas
taps didvyriu. Jei kas nors įrodys, kad gamta neleidžia tokį kompiuterį
pagaminti, lenktynės patyliukais bus
atšauktos, gi fizikai džiaugsis naujai atrastu
Visatos supratimu.
O kas, jei bus trečiasis variantas, panašus į tą, kuris kamuoja
valdomą termobranduolinę reakciją
tiriančius mokslininkus? Kas bus, jei
lenktynės pasirodys besą tokios alinančios,
kad jų finišo juostelės niekam ir
nepavyks išvysti?