Bazinių stočių spinduliuojamos radijo bangos gali būti
naudojamos stebint automobilių ir lėktuvų judėjimą. O žmonių?
Mobiliojo ryšio sistemų
bazinių stočių signalus galima panaudoti
lėktuvams aptikti, eismo kamščiams
stebėti ir leistiną greitį viršijantiems
vairuotojams užfiksuoti, šiems to net nepastebint.
Šiuo metu kuriama radarą primenančia sistema jau susidomėjo
žiniasklaida, imta kalbėti ir apie Didįjį
Brolį primenantį visuotinį sekimą,
potencialiai galintį grėsti žmonių
privatumui. Tiesa, radarų technikos
žinovai teigia, kad tokios kalbos neturi
jokio pagrindo.
Celldar galėtų aptikti greičio viršytojus ir stebėti eismo kamščius keliuose.
Tradiciniai radarai siunčia signalą, laukia, kol atkeliaus atspindys
ir nuo atspindžio atėjimo momento nustato atstumą iki stebimo objekto.
Sudėtingesnės sistemos iš Dopplerio
poslinkiu vadinamų charakteringų
signalo dažnio pokyčių netgi sugeba
nustatyti, kokiu greičiu tas objektas juda. Tačiau tokios radarų sistemos
yra brangios, o jų siunčiamus signalus
nesunku pastebėti.
Šios problemos nėra svarbios alternatyviam technikos variantui,
vadinamam pasyviuoju radaru. Pasyvusis radaras savo signalų nesiunčia, o
tiktai klausosi aplinkoje vyraujančios radijo signalų kakofonijos ir stebi,
kaip ją pakeičia judantys objektai. JAV
gynybos pramonės kompanija Lockheed Martin kuria Silent Sentry (Tylioji
sargyba) vadinamą sistemą, kuri
naudoja radijo ir televizijos stočių
spinduliuojamus signalus ir stebi lėktuvus
bei laivus.
Pastaruoju metu panašią
sistemą, tiktai naudojančią bazinių
mobiliojo telefono sistemų stočių signalus,
sukūrė britų kompanijos Roke Manor
Research ir Bae Systems. Šia sistema, vadinama Celldar
(Cellular Radar santrumpa), galima pasiekti geresnio
tikslumo, nes bazinių stočių bokštai
yra išdėstyti tankiau negu radijo ar televizijos stočių bokštai.
Celldar nustato tam tikroje teritorijoje esančių objektų vietą
lygindama nuo jų atsispindėjusius signalus
su tais signalais, kurie ateina tiesiog iš bazinių stočių, kurių vieta yra tiksliai
žinoma. Matuojant signalų Dopplerio poslinkį, taip pat įmanoma
suskaičiuoti ir stebimo objekto
judėjimo greitį.
Celldar nustato automobilio buvimo vietą lygindamas bazinės stoties bokšto spinduliuojamą signalą su jo atspindžiais.
Lyginant su tradiciniais radarais, Celldar turi nemažai privalumų.
Brangiausia kiekvieno radaro dalis yra siųstuvas, kuris sunaudoja ir
nemažai energijos. Kadangi Celldar
prietaisai neturi savo siųstuvų, jie gali būti
pigesni, mažesni ir paprasčiau
transportuojami.
Šiuo metu Roke Manor Research bando sistemos prototipą ir sako,
kad iki visiško konstravimo darbų
užbaigimo ir sistemos įdiegimo į
gamybą dar turi praeiti dveji-treji metai.
Kadangi sistema yra pasyvi, vairuotojai negalės pamatyti, kad jie
yra stebimi. Būtent dėl šios sistemos
savybės ji labai patraukli kariškiams. Kitas pasyviųjų sistemų pranašumas
yra jų sugebėjimas aptikti
"nematomus" (stealth) lėktuvus ir laivus, kurie
sukonstruoti taip, kad sugeba, sugerdami ir išsklaidydami signalus,
"apkvailinti" tradicinius radarus.
Pasyviajam radarui šie objektai atrodo panašūs
į šešėlius, kuriuos galima aptikti.
Žmogaus teises ginančios
grupės susirūpinusios, nes sistemą galima
pritaikyti ir žmonėms sekti. Tačiau
specialistai sako, kad Celldar skyros tokiai užduočiai tikrai nepakaks.