ROKAS JUCYS
AB "Lietuvos telekomas" nuo 2001 metų pradžios toliau tęsia abonentinių linijų skaitmenizavimą. 2001 metais vasario mėn. 27 dieną pasirašyta sutartis su UAB Siemens dėl abonentinių linijų statybos Kauno, Klaipėdos ir Šiaulių regionuose. Pagal šią sutartį UAB Siemens sumontuos daugiau kaip 32 000 abonentinių linijų bei apie 4200 ISDN linijų. Kovo 8 dieną pasirašyta sutartis su UAB Ericsson Lietuva dėl daugiau kaip 56 800 abonentinių linijų ir 3600 ISDN linijų įrengimo. Sparti ISDN tinklo plėtra leis vartotojams didesniais greičiais jungtis prie Interneto tinklo. Įsivedę šias linijas abonentai galės keistis informacija iki 128 kb/s greičiu naršydami Interneto tinkle. Taip pat uždaroji akcinė bendrovė Ericsson Lietuva pateiks Interneto prieigos modemus, realizuotus kompleksinės platformos "Tigris" bazėje.
Pagal šias sutartis nebus instaliuojama naujų stočių. Esamų stočių pakankami pajėgumai papildomai talpai jau prijungti.
Skaitmenizacijos programa suteikia AB "Lietuvos telekomas" klientams naujų galimybių, nekeičiant abonentinio numerio. 1999 metų pradžioje patvirtintas "Generalinis tinklo vystymo planas" nubrėžė pagrindines gaires, kurių "Lietuvos telekomas" laikosi plėsdamas tinklą. Viena iš pagrindinių šio plano naujovių, palyginus su iki tol priimtais dokumentais, buvo ta, jog kardinaliai pasikeitė požiūris į tinklo modernizavimą. Jei anksčiau daugiau dėmesio buvo kreipiama į tai, kaip patogiau vykdyti tinklo pakeitimus, tai šis dokumentas nurodė aiškią kryptį - tinklo modernizavimas vykdomas dėl vartotojų, todėl turi būti kreipiamas ypatingas dėmesys pirmiausia į tai, kad šie veiksmai minimaliai veiktų vartotoją. Tinklo pertvarkymo darbai, atlikti vadovaujantis "Generaliniu tinklo vystymo planu", šiuo metu leidžia skaitmenizuoti abonentus 90 procentų atvejų nekeičiant abonentinio numerio. Numeris pakeičiamas tik išskirtiniais atvejais - nesant techninių galimybių išlaikyti senąjį. Tuo būdu skaitmenizavimas suteikia papildomas paslaugas ir galimybes nedarydamas įtakos AB "Lietuvos telekomas" klientams neigiama prasme.
Dar vienas žingsnis tinklo modernizavimo kryptimi buvo Intelektinio tinklo platformos įdiegimas. Šios platformos bazėje galima realizuoti vartotojui adaptuotas paslaugas. Žemiau pavaizduota principinė intelektinės platformos įjungimo schema.
Pagal šią principinę schemą realizuojamos intelektinio tinklo pagrindu kuriamos paslaugos. Kadangi paslaugų valdymas atliekamas vienoje vietoje - SCP (Service Control Point - paslaugų valdymo taškas), tai visame tinkle galima teikti visiškai vienodas paslaugas, ko neįmanoma realizuoti skaitmeninių stočių programos pagalba teikiamų paslaugų atveju. Kaip yra žinoma, esant skirtingų tiekėjų stotims tinkle, visada būna tam tikrų nežymių skirtumų paslaugų valdyme. ("Lietuvos telekomo" tinkle dominuoja Ericsson gamybos AXE-10 ir Siemens gamybos EWSD stotys.) Intelektinės platformos pagalba teikiamų paslaugų atveju
lokaliniame PSTN tinkle vartotojas naudojasi tam tikra paslauga C7. Signalizacijos pagalba stotį, prie kurios prijungtas vartotojas, pasiekia SCP ir C7 žinutės, siunčiamos į SSP (Service Switching Point - Paslaugų Pajungimo Taškas), ir suteikia paslaugą.
Schemoje pavaizduoti 2 SSP paprastai yra naudojami intelektinės platformos paslaugų pradinėje realizavimo stadijoje, kol šių paslaugų trafikas nėra labai didelis. Didėjant šių paslaugų poreikiui jų sukuriamam trafikui paprastai padidinamas stočių su SSP funkcija skaičius. Šiuo metu AB "Lietuvos telekomas" taip pat didina SSP skaičių, nes sparčiai didėja intelektine platforma realizuojamų paslaugų poreikis.
Viena iš šiuo metu labai sparčiai besivystančių paslaugų - tai fiksuoto mėnesinio mokesčio prijungimo prie Interneto tinklo komutuojamomis linijomis paslauga. 2001 metų pradžioje, kai AB "Lietuvos telekomas" pradėjo teikti fiksuoto mokesčio paslaugas už naudojimąsi Internetu, kiti Interneto paslaugų teikėjai taip pat susidomėjo šia galimybe. Pirmajame šių metų ketvirtyje šios paslaugos vartotojų skaičius augo labai sparčiai. Paslaugos realizacija tiek AB "Lietuvos telekomas", paslaugos tiek ryšio per telefoninį tinklą suteikimo kitiems operatoriams šioms paslaugoms teikti atveju yra naudojama intelektinė platforma, todėl atsiveria plačios galimybės valdyti šias paslaugas bei kaupti statistiką.
2001 metų kovo mėn. visoje Lietuvoje pradėta teikti "kalbančio laikrodžio" paslauga. Surinkus trumpąjį numerį "1500" galima sužinoti tikslų laiką. Reikia pažymėti, kad tai viena tiksliausių informavimo apie laiką priemonių, nes ši paslauga yra realizuota skaitmeninių stočių tinklo bazėje, kurio laiko nustatymas realizuotas panaudojus GPS technologiją.
Dar vienas žingsnis Interneto plėtros link. 2001 metais kovo 6 dieną AB "Lietuvos telekomas" ir Compaq Computer BDG GmbH pasirašė sutartį dėl naujo techninio sprendimo (platformos) teikti Interneto paslaugas. Šios naujos platformos įdiegimas pagerins Interneto paslaugų kokybę, atsiras galimybė teikti papildomas Interneto paslaugas bei bus efektyvesnis Interneto paslaugų valdymas.
Tinklo plėtra vykdoma nuosekliai pagal strateginį tinklo vystymo planą. Būtent laikydamasis šio plano ir įgyvendindamas jo nuostatas AB "Lietuvos telekomas" vykdo tokią sparčią telekomunikacinių paslaugų plėtrą. Naujai ateinančios technologijos yra detaliai analizuojamos, siekiant įdiegti jas į tinklą tinkamu laiku. Per pirmąjį šių metų ketvirtį įvykę telekomunikacinių paslaugų teikimo pokyčiai suteikė naujų galimybių vartotojams. Džiugu, kad ypač sparčiai plečiamas Interneto tinklo naudojimas, dėl ko visai mūsų visuomenei atsiveria geresnės tobulėjimo perspektyvos.