| Apie | Žurnalas | Archyvas | Mokslo įdomybės | Paieška |

2001 m. Nr. 1 turinys

· AB "Lietuvos telekomas" tinklo modernizavimas
· Automatizuota "Lietuvos telekomo telefono tinklo kokybės rodiklių registravimo sistema
· MPLS apšyla ATM teritorijoje
· Komutavimo principai ir įranga
· Žinutės

Internetas
· Garso kodavimas – AAC
· Renkantis pačią tinkamiausią platformą
· Tinklo procesoriai pranašauja Interneto revoliuciją
· Investicijos Internete
· Internetas už mažiau nei penkis dolerius
· Žinutės

Optinis ryšys
· Šviesos triumfas
· Derinamųjų šviesolaidinių Breggo filtrų kūrimas
· DWDM skverbiasi į visus tinklus: nuo prievadų iki itin didelio nuotolio
· Žinutės

Mobilusis ryšys
· Tik ne mano kieme!
· Mobiliesiems reikia dar gudresnių kortelių
· Trečiosios kartos mobiliųjų ryšių radijo imtuvai
· Žinutės

Karinės technologijos
· Mokslas nacionalinio saugumo tarnyboje

Elektronika
· Asmeninių kompiuterių era pasibaigė
· Karalius vienai dienai
· 2000 metų puslaidinikių pramonės madų šou
· Žinutės

Karalius vienai dienai

Praėjęs švenčių sezonas vėl parodė, kad elektronikos kūrėjų išradingumas nė kiek nesenka. Svarbiausias dalykas, ko reikia, kad sukurtum geriausiai perkamą žaisliuką, yra fantazija. 2000 m. kalėdinėje prekyboje bene didžiausio pasisekimo sulaukė "Big Mouth Billy Bass" (Didžiasnukis Bilis Bosas) - dainuojanti žuvis.

   Iš išorės ji atrodo kaip bet kuris kitas žvejo trofėjus, kurį pritvirtintą ant lentelės kabina priemenėje. Bet kam nors įėjus į patalpą, kurioje kabo Didžiasnukis Bilis, diodas užregistruoja šviesos intensyvumo pokyčius ir žuvis atgyja. Ji pajudina pelekus ir uodegą bei pradeda dainuoti. Repertuaras gana nemažas: nuo liaudies dainos "Take me to the river" iki šiuolaikinio "Don't worry, be happy".

   Mikroschema yra pakankamai protinga ir sugeba skirti aukštus ir žemus garsus, todėl jiems skambant žuvies burna praveriama daugiau arba mažiau. Artėjant viso šio dainavimo kulminacijai, žuvis apsuka galvą 90 laipsnių ir įsispokso tiesiai į klausytoją. Sako, kad kažkodėl pastarajam praeina noras juoktis.

   Anglijos karalienė turi du Didžiasnukius Bilius, ir tie, kurie apsilankė jos rūmuose, sako, buvę labai pralinksminti, kai netikėtai susidūrė su tomis žuvimis. Jos yra labai populiarios tarp Amerikos sportinės žūklės mėgėjų ir abiejose Atlanto pusėse sukelia daug juoko.

Brangiai parduodamas pigus niekalas

   Visam tam reikalinga elektronika apribota paprastu integriniu grandynu ir šviesai jautriu diodu. Prijunkime elementarią mechaniką ir plastiko apvalkalą - visa tai nekainuos ir dešimties dolerių. Parduotuvėse Didžiasnukis Bilis parduodamas už 40 USD.

   Didžiasnukis Bilis yra iš tų palyginti paprastų elektronikos gaminių, kurie pasirodo apytikriai kas penkeri metai ir sukelia milžinišką ažiotažą. Šiandien mažai kas pamena "Tamagotchi". Tai buvo mažyčiai žaisliukai iš plastiko su skystųjų kristalų displėjumi, kuriame matėsi "elektroninis naminis gyvūnas", laimingas šokinėjęs ratu įjungus maitinimą ir išnykdavęs bei mirdavęs jį išjungus. Japonai ėjo iš proto dėl "Tamagotchi", o Taivano skystųjų kristalų displėjų pramonė nespėjo vykdyti užsakymų.

   Prieš keletą metų Matsushita parodė dujų balionėlį, kuris mokėjo pasakyti penkias frazes, tarp jų "Hello" ir "God morning", bei atsakyti septynerias, pavyzdžiui, "taip" arba "Kas tu esi". Viskas - garsiakalbis, mikrofonas, pora stiprintuvų, aštuonių bitų mikrokontroleris, A/D ir D/A keitikliai, balionėlis ir truputis helio - buvo parduodama už 40 dolerių.

   Maždaug prieš penkerius metus dar buvo kalbanti papūga. Ką nors paukščiui pasakius, ji atverdavo snapą ir pakartodavo kas pasakyta. Normaliu atveju visi tai išgirdę piliečiai raitydavosi iš juoko. Papūga buvo pati populiariausia tų metų kalėdinė dovana. Kiek vėliau ji atgimė kaip kalbanti Kalėdų eglutė.

   Dar populiaresnės nei minėtosios papūgos buvo 1989 m. pardavinėtos šokančios gėlės. Jei netoliese grojo muzika, jos sukiojosi ir plazdeno savo žiedlapiais. Tai buvo tikra sensacija. Takara, Japonijos kompanija, išradusi šokančias gėles, po 20-30 dolerių už vienetą pardavė 20 mln. egzempliorių, be to, buvo daugybė imitatorių, kurie norėjo uždirbti panašią sumą pinigų. Iš viso visas šis biznis turėjo būti vertas maždaug milijardo dolerių - šitiek žmonės sumokėjo už šokančias gėles! Vėliau šokančios gėlės, kol galiausiai neišnyko visai, tapo šokančiomis Coca-Cola skardinėmis, vėliau įvairiomis kitomis šokančiomis buitinėmis prekėmis.

   Kita vertus, rimtas automobilių gamintojas British Leyland prieš dešimt metų parodė automobilį, pavadintą "Maestro", turėjusį kalbantį prietaisų skydelį, - tai tapo visiška nesėkme. Galima buvo tikėtis, kad žmonėms patiks juos įspėjantis balsas apie besibaigiantį benziną ar nukritusį alyvos lygmenį, arba kad "užmiršote išlipdami išjungti šviesas". Bet liaudžiai tai nepatiko. Jai tai pasirodė per daug įkyru.

Sėkmingos idėjos keičia

   Kartais viena vykusi idėja gali pakeisti visą pramonės šaką. Swatch laikrodis, išgelbėjęs visą šveicarų laikrodžių pramonę, atsirado po to, kai kilo idėja pagaminti ploniausią pasaulyje laikrodį. Buvo suprasta, kaip optimaliai sutalpinti korpuse detales, dėl ko ženkliai sumažėjo gamybos kaina, be to, gimė mintis padaryti laikrodžius mados prekėmis.

   Iki to momento laikrodis buvo laikomas labai vertingu objektu. Retas žmogus turėjo daugiau nei vieną laikrodį. Pigūs plastikiniai Swatch laikrodžiai davė pradžią naujam gyvenimo stiliui, ir žmonės pradėjo pirkti jų daug. Dabar daugelis turėjo po kelis laikrodžius. Aišku, turtingi žmonės ir toliau norėjo išsiskirti, todėl pirkdavo rūšis, rezervuotas tiems, kurie yra pasiryžę mokėti tūkstantį dolerių už laikrodį, nors jis veikė nė kiek ne tiksliau nei pigūs plastikiniai.

   Nokia anksti pasimokė iš šveicarų, todėl sukūrė mobiliojo telefono modelį, pagamintą iš nerūdijančio plieno, kurie priminė garsiuosius žiebtuvėlius "Zippo". Jie buvo pardavinėjami po 1000 dolerių už vieną, nors paprastai mobilųjį telefoną galima gauti veltui, pasirašius sutartį dėl abonemento su ryšio operatoriumi. Ir šiuo atveju žmonės buvo pasiruošę daug sumokėti vien dėl savojo statuso išraiškos.

   Po to mes dar matėme Nokia sugalvotą "Media game", lapkričio mėn. 18 d. pritraukusį 500 000 Europos šalių žaidėjų. Žaidėjai gaudavo elektroninius laiškus, raginančius juos ieškoti pėdsakų, padėsiančių išspręsti detektyvinę mįslę, paslėptą keliose įvairiose ryšio terpėse. Istorija prasideda per TV parodyta scenele, kurioje vaizduojamas ligoninės priimamasis, kur gydytojams vargais negalais pavyksta išgelbėti į nelaimingą atsitikimą patekusio vaikino gyvybę. Žaidėjams siūloma nustatyti pagrindinio veikėjo tapatybę įvairiose terpėse: Internete, televizijoje, radijuje, balso pašte, SMS, savaitraščiuose ir laikraščiuose pateikiamomis žiniomis.

Karšta virtuali mylimoji

   Japonijoje mobiliojo telefono operatoriai išrado "Virtualų mylimąjį (-ąją)". Reikia mokėti po 30 dolerių kas mėnesį - ir nusisamdyti virtualų mylimąjį (-ąją), kuriam tu siųsi savo laiškus, o jis atsakinės į tavo mobilųjį telefoną. Jei būsi per daug nedrąsus, mylimasis (-oji) paskatins būti įžūlesniam, jeigu skubėsi per daug, jis (ji) diskretiškai pasitrauks atgal. Telekomo operatorių tvirtinimu, toks virtualus bendravimas vidutiniškai trunka devynis mėnesius, o po to dauguma klientų praranda susidomėjimą. Bet vieno abonento 270 dolerių, sumokėtų per tą laiką, gerokai pagerins operatoriaus finansinius rodiklius.

   Visa tai rodo, kad aukštųjų technologijų pasaulyje svarbu ne tik bitai ir baitai, mikrofaradai ar milivoltai, mikro- ar nanometrai. Šiandien reikia ieškoti tokių paslaugų, kurios leistų klientams pasijusti laimingiems. Tam reikia daugiau fantazijos, daugiau tokių idėjų, kurios sujungtų įvairias pramonės sritis ir įvairias veiklos rūšis. Aukštų technologijų srityje didžiausios sėkmės susilaukia tos kompanijos, kurių mąstymas aprėpia kuo didesnę erdvę, kurios naudojasi kiek įmanoma didesniais žmonių patirties resursais.

Gudrūs tarnauja kvailiems

   Šios rūšies naujai veiklai apibūdinti yra sukurtas terminas "hiperinovacija", reiškiantis įvairių mokslo ir kitos veiklos sričių pasiekimų apjungimą kuriant gaminius, kurie patrauktų vartotojus. Patrauktų bent trumpam laikui. Laikas - ypač svarbus faktorius, nes dabar pirkėjas domisi naujai atsiradusiu gaminiu ar paslauga vis trumpiau ir trumpiau. Gaminių gyvavimo trukmė vis mažėja, todėl kompanijoms tenka ieškoti naujų idėjų, galinčių pritraukti pirkėjo dėmesį.

   Nemaža ironijos yra tame, kad kompanijos, siūlančios visus aukščiau aprašytus gaminius, yra puslaidininkių gamintojai, kurių personalas yra bene pats gudriausias iš visų pasaulyje dirbančiųjų. Žmonės iš puslaidininkių pramonės kompanijų mokslinių padalinių yra apdovanojami Nobelio premijomis, tų kompanijų vadyboje dirba žymiausi mokslininkai, o rinkodaros skyriuose gausu filosofijos daktarų. Visa ši smegenų galia sutelkta tik tam, kad galėtų patarnauti vartotojui, - dažnai sunkiai prognozuojamam tipeliui be smegenų, net nežinančiam, ko jam iš tikrųjų reikia, nesuprantančiam, ką jis perka, bet kartais galinčiam įsigeisti naujo madingo niekučio.

   Visa tai labai primena tai, kaip Viduramžiais kaimiečiai karūnuodavo vienai dienai kvailelį ir visi imdavo jam tarnauti. Šiandien visi šie protingi žmonės turi tarnauti ekscentriškiems ir kaprizingiems klientams. Visa tai kūrybingam, išradingam ir naujoviškai mąstančiam gamintojui gali būti visiškai priimtina situacija, tačiau gali įvaryti siaubo racionaliam, žemiškomis kategorijomis dalykus vertinti įpratusiam planuotojui strategui.


El. p.: info@elektronika.lt