Svarbiausieji šimtmečio išradimai

Igoris Sikorskis ir sraigtasparnis

   1939 m. rugsėjo 14 d. rytą rusų kilmės amerikietis Igoris Sikorskis (Sikorsky ) pirmąkart pabandė skristi savo paties sukonstruotu sraigtais varomu aparatu. Oras tą ketvirtadienio rytą buvo gana vėsus, todėl išradėjas dėvėjo šiltą paltą ir skrybėlę. Nepaisant to, kad naujasis aparatas - sraigtasparnis stipriai kratėsi, kai Sikorskis nusileido žemėn ant galvos jis vis dar turėjo skrybėlę. Ja jis oriai pamojavo negausiam stebėtojų būreliui, pamačiusiam, kad naujasis išradėjo kūrinys gali puikiai kilti, leistis, judėti į šonus, atgal ir, žinoma, į priekį.

Focke-Wulf   Sikorskio VS-300 nebuvo pirmasis pakilęs į orą sraigtasparnis. Pirmieji lėktuvu su dviem ant stogo įtaisytais papildomais propeleriais 1936 m. į orą pakilo vokiečių kompanijos "Focke-Wulf" bandytojai, bet jų konstrukcija neprilygo labiau praktiškam Sikorskio techniniam sprendimui.

   Igoris Ivanovičius Sikorskis gimė 1889 m. Kijeve, Ukrainoje. Nuo pat vaikystės jis žavėjosi nauja technika, ypač aviacijos naujovėmis. Todėl jis gana anksti pasirinko savo būsimą lėktuvų konstruktoriaus profesiją. Sikorskis studijavo St.Peterburge, Paryžiuje ir Kijevo Politechnikos institute. Paryžiuje jis susipažino su daugeliu to meto aviacijos asų ir pats išmoko skraidyti.

   Pirmaisiais šio amžiais metais aviacija buvo užkariavusi visų technikai gabių jaunuolių mintis. Dar visiškai neseniai, 1903 metais amerikiečiai broliai Wrightai pirmąkart pakilo į orą motoro varomu lėktuvu, o svajojančių skraidyti jau buvo šimtai. Jaunasis Igoris buvo vienas pačių entuziastiškiausių. Namo iš Prancūzijos jis parsivežė 25 arklio jėgų "Anzani" variklį ir, nekreipdamas dėmesio į visų specialistų kritinius vertinimus, ėmėsi konstruoti kitokį nei buvę iki tol, vertikaliai kylantį lėktuvą - sraigtasparnį.

Ilja Muromets   Pirmasis Sikorskio sraigtasparnis, sukurtas 1909 m., nepaisant visų pastangų, taip ir nepajėgė pakilti. Po metų sukurtas antrasis vis tik paliko, bet be savo devyniolikmečio piloto. Po šių nesėkmių Sikorskis supranta, kad jo idėjos yra perdaug ankstyvos, palieka mintį apie sraigtasparnius ir imasi tradicinių lėktuvų konstravimo. Greitai jis tampa stambios gamyklos "RusoBalt" aviacijos padalinio vyriausiuoju inžinieriumi. Vis girdėdamas apie lakūnus, žuvusius dėl lėktuvo variklio defektų, jaunasis konstruktorius nutaria pagaminti lėktuvą, turintį daugiau nei vieną variklį. 1912 m. pagamintas dvimotoris "Bolšoj Baltijskij" buvo pirmasis pasaulyje daugiavariklis lėktuvas. Šio lėktuvo sėkmė paskatina dar didesnių skraidymo aparatų kūrimui. Pats žinomiausias iš tuometinių Sikorskio kūrinių buvo keturmotoris milžinas "Ilja Muromets".

   Šis lėktuvas sumušė daug tuometinių pasaulio rekordų, tame tarpe keleivių skaičiaus (16 žmonių ir vieną šunį) bei ilgiausio buvimo ore (5 valandos). 1914 m. jis nuskrido iš St.Peterburgo į Kijevą, daugelį kartų sustodamas pakeliui, per 12 dienų, o atgal, nusileidęs tik kartą, grįžo vos per 10,5 valandos.

   "Ilja Muromets" buvo kuriamas civiliniams taikymas, bet prasidėjęs Pirmasis pasaulinis karas pakeitė planus ir lėktuvas virto kariniu.

   Lėktuvas buvo ginkluotas septyniais kulkosvaidžiais ir galėjo pakelti iki 700 kg svorio bombas. Iki 1918 m. buvo iš viso pagaminta 80 "Ilja Muromets". Vokiečių lakūnai jautė šiems oro milžinams didelę pagarbą, nes per visą karą jiems tepavyko numušti tik vieną "Ilja Muromets", ir tai pradžioje patiems netekus trijų savųjų lėktuvų.

Igor Sikorsky   Po revoliucijos Sikorskis palieka Rusiją ir, po nesėkmingų darbo paieškų Prancūzijoje, persikelia į JAV. Pradžioje jis dėstytojauja universitete, bet greitai įtikina grupę draugų bei studentų patikėti jam savo santaupas ir įkuria lėktuvų gamybos kompaniją. "Sikorsky Aviation Corp." išleidžia vieną lėktuvo modelį po kito. Šio antrojo Sikorskio, kaip aviacijos inžinieriaus karjeros etapo apogėjus buvo keturmotoris hidroplanas S42 - pirmasis keleivinis lėktuvas, galėjęs skristi per vandenyną. Šis pats didžiausias iš Sikorskio sukonstruotų lėktuvų turėjo tenkinti griežtus tuomet didžiausios pasaulyje aviakompanijos "Pan American" reikalavimus: skristi be nusileidimo ne mažiau kaip 4000 km, pasiekti kreiserinį 240 km/h greitį ir pakelti 12 keleivių bei 150 kg svorio pašto krovinį. Pirmasis lėktuvas S42 pakilo į orą 1934 m. ir iškart pagerino bent dešimtį pasaulio rekordų. Jis buvo kur kas pranašesnis už konkurentų iš Europos gaminamus lėktuvus, bet "Pan American" negalėjo panaudoti S42 transatlantiniuose maršrutuose dėl anksčiau pasirašytos sutarties su britais. Vietoje to S42 leido atidaryti aviakompanijai naujas oro linijas, kertančias Ramųjį vandenyną.

   Vėl grįžti prie sraigtasparnio idėjos Sikorskį privertė Didžioji depresija, kurios metu firmos vos neteko uždaryti. Su grupele inžinierių jis sukuria VS300 - 300 čia žymi tai, jog tai buvo trečiasis Sikorskio sukurtas sraigtasparnio modelis. Po sėkmingo šio sraigtasparnio skrydžio atsiranda vis nauji ir nauji modeliai, pažymėti garsųjį konstruktorių primenančia raide S.

   Po Antrojo pasaulinio karo sraigtasparniai tapo neatskiriama daugelio šalių kariuomenių ginkluotės dalis. Be to jie yra plačiai naudojami oro transporte, gelbėjimo ir stebėjimo darbuose. Sraigtasparnių konstrukcija vis tobulėja ir jie randa vis naujų taikymų.

Atgal Pirmyn


Mokslo įdomybės